Luchtverkeersleider
Het luchtverkeer is in volle ontwikkeling. Om dit verkeer te beheren, zoekt skeyes geregeld nieuwe gemotiveerde kandidaat-luchtverkeersleiders.
Het luchtverkeer is in volle ontwikkeling. Om dit verkeer te beheren, zoekt skeyes geregeld nieuwe gemotiveerde kandidaat-luchtverkeersleiders.
skeyes zoekt momenteel nieuwe luchtverkeersleiders (m/v/x). Je kan je inschrijven voor de selectietesten tot en met 31 Maart 2024.
Hieronder vind je de planning van de verschillende stappen in het selectieproces*:
Inschrijvingen | 05/02 - 31/03 |
FEAST I en FEAST III | 11/03 - 05/04 |
FEAST II | 08/04 - 26/04 |
Simulation, exercise & motivation assessment | 29/04 - 31/05 |
Compentency based interview | 03/06 - 28/06 |
Medical examination | 10/06 - 05/07 |
* Deze planning is indicatief en kan nog wijzigen.
Als luchtverkeersleider ben je verantwoordelijk voor een veilig en efficiënt inkomend, uitgaand en overvliegend vliegtuigverkeer in het gecontroleerde luchtruim van België en het Groothertogdom Luxemburg. skeyes beheert jaarlijks meer dan 1 miljoen vliegbewegingen. Zowel ’s nachts als overdag staan onze luchtverkeersleiders paraat om de piloten de nodige instructies te geven met betrekking tot de te gebruiken vlieghoogte en de te volgen vluchtroutes. Bovendien zien zij erop toe dat vliegtuigen op een veilige minimumafstand van elkaar blijven. Zet koers naar een boeiende job en bereik ongekende hoogten!
Hou jij mee ons luchtruim veilig? Word dan luchtverkeersleider!
Meer details over de toelatingsvoorwaarden
Er wordt gewezen op het bestaan van een opleidingsbeding binnen skeyes, dat integraal van toepassing is op de voor de opleiding geselecteerde kandidaten. Dit beding impliceert dat de kandidaat er, gedurende een periode van 3 jaar na het volwaardig slagen in de opleiding tot luchtverkeersleider (i.e. de “Rendementsperiode”), kan toe gehouden worden om een gedeelte van de opleidingskosten terug te betalen aan skeyes in geval van vrijwillig vertrek. Dit gedeelte bestaat uit maximaal 80% van een gedeelte van de opleidingskosten gedurende het eerste jaar, maximaal 50% van een gedeelte van de opleidingskosten gedurende het tweede jaar en maximaal 20% van een gedeelte van de opleidingskosten gedurende het derde jaar, zonder dat de terugbetaling nooit meer dan 30% van de laatste activiteitswedde op jaarbasis mag bedragen.
Wat zijn de verschillende stappen in de selectieprocedure?
skeyes zoekt momenteel nieuwe luchtverkeersleiders (m/v/x). Je kan je inschrijven voor de selectietesten tot en met 31 Maart 2024.
FEAST (First European Air Traffic Controller Selection Test) is een verzameling van computertesten die Air Navigation Service Providers (ANSP's) zoals skeyes helpt om de meest geschikte kandidaten te identificeren voor een job als Air Traffic Controller. FEAST I, het eerste gedeelte van FEAST, is ontwikkeld om jouw basisvaardigheden en mogelijkheden te meten in beslissingsnames, planning, geheugen, logisch denken, visueel waarnemend vermogen, multi-tasking en ruimtelijke oriëntatie. FEAST I bevat eveneens een Engelse taaltest.
Na FEAST I wordt u, zonder uw resultaten te kennen, gevraagd om een persoonlijkheidsvragenlijst in te vullen op basis van het Big Five model. Zo kunnen we uw karaktereigenschappen en interpersoonlijke vaardigheden beoordelen. Deze fase is niet afdoende en de resultaten worden later opgenomen en besproken tijdens de laatste mondelinge fase: het competentiegericht interview (CBI).
Enkel als je geslaagd bent op FEAST I, zal je uitgenodigd worden om op een andere dag een tweede ronde van testen (FEAST II) af te leggen. Deze testen meten onder andere jouw multi-tasking vaardigheden. Tijdens deze testen zal je verschillende opdrachten simultaan moeten uitvoeren, zoals dit ook gedaan wordt door een luchtverkeersleider. Belangrijk om weten is dat voorkennis van Air Traffic Control (ATC) procedures of andere specifieke kennis niet noodzakelijk is. Deze testen zijn dan ook ontwikkeld voor beginners zonder achtergrond in ATC.
Tijdens deze eerste mondelinge ronde licht je voor een jury jouw motivatie toe en toon je aan dat jouw kennis van het Engels voldoet aan de vereisten. Daarnaast los je ook een individuele simulatieoefening op die je eveneens presenteert voor een jury.
Tijdens deze tweede mondelinge ronde zal je een competentiegericht interview afleggen. Gedurende dit interview wordt er een focus gelegd op een aantal competenties die cruciaal zijn voor de succesvolle uitoefening van de job als luchtverkeersleider. Afhankelijk van de taal waarin je solliciteert zal dit interview in het Nederlands of Frans plaatsvinden.
Als voorlaatste stap in het proces zal je uitgenodigd worden voor een medisch onderzoek. Meer info over de medische vereisten vind je hier.
Wij raden je aan dit document zorgvuldig te lezen vooraleer je je inschrijft. De medische geschiktheid voor luchtverkeersleiders is een belangrijk aspect.
Tijdens een medisch onderzoek worden deze zaken onderzocht: bloed, bloeddruk, longcapaciteit, neus-keel-oor, gezichtsvermogen, enz.
Je kan je huisdokter contacteren indien je twijfelt aan je medische geschiktheid.
Vooraleer je kan starten als werknemer bij skeyes, moet ja na screening een positief veiligheidsadvies ontvangen.
De opleiding tot luchtverkeersleider omvat twee grote opeenvolgende fasen:
Initial Training (IT)
De Initial Training (IT) vindt plaats in Steenokeerzeel en bestaat uit:
De unit training bestaat uit 3 delen: een theoretisch deel (transitional training), een praktisch deel in de simulator (pre-on-the-job-training) en een praktisch deel op de werkelijke operationele werkplek (on-the-job-training).
Tijdens dit laatste deel ga je als aspirant-luchtverkeersleider, onder begeleiding van een OJTI (On the Job Training Instructor), het echte luchtverkeer leiden.
Na deze tweede fase behaalt de aspirant-luchtverkeersleider een Europese vergunning als luchtverkeersleider.
Tijdens de opleiding worden op verschillende tijdstippen evaluaties gemaakt. Afhankelijk van de resultaten van die evaluaties mag je de opleiding voortzetten, krijg je corrigerende maatregelen (indien van toepassing) of wordt de opleiding stopgezet.
De volledige opleiding wordt in het Engels gegeven en ook alle evaluaties (schriftelijk en mondeling) worden in die taal afgenomen.