Terug naar lijst

skeyes pionier bij de invoering van EFVS-operaties in Europa

evs-cockpit-copy.jpg

De belangrijkste stakeholders uit de luchtvaart - luchthavens, fabrikanten van luchtvaartelektronica en vliegtuigbouwers, autoriteiten en ANSP’s (luchtvaartnavigatiedienstverleners) - hebben hun krachten gebundeld in het SESAR AAL2-project (Augmented Approaches to Land) om de invoering van EFVS-operaties (Enhanced Flight Vision System) op Europese regionale luchthavens te vergemakkelijken en te versnellen. Deze technologie maakt het mogelijk om zelfs bij zeer slecht zicht operaties uit te voeren.

skeyes speelde een voortrekkersrol in het succesvol plannen en uitvoeren van de EFVS demovluchten in Antwerpen. Die vluchten toonden aan dat EFVS-technologie veilig en relatief eenvoudig geïmplementeerd kan worden. Neem een kijkje achter de schermen van dit project in deze boeiende video.


Wat is EFVS?

EFVS is een technologische On-Board-oplossing: de cockpit van een vliegtuig wordt voorzien van een EVS-camera die een verbeterd zicht van de buitenwereld projecteert op een Heads-Up Display voor de piloot (zie voorbeeld hieronder). Hierdoor kunnen er zelfs bij zeer slechte zichtbaarheid operaties worden uitgevoerd. De operationele voordelen zijn dus beduidend. Zij verhogen de toegankelijkheid van een luchthaven bij slecht weer substantieel: concreet laat dit een vliegtuig toe om te landen tot 30% onder de minima van de gepubliceerde procedure.

EFVS-operaties zijn daarom bijzonder nuttig voor kleine tot middelgrote luchthavens. Waarom? Omdat deze luchthavens vaak niet uitgerust zijn met CAT II- of CAT III-infrastructuur, dit wil zeggen landingshulpmiddelen bij ontoereikende zichtbaarheid, vanwege de hoge investeringskosten die daarmee gepaard gaan.

Wat houdt het SESAR-AAL2 project in?

Het gebruik van EFVS is sinds 2008 mogelijk in Europa. Veel business operatoren, alsook regionale luchtvaartmaatschappijen, hebben dergelijke technologie reeds aan boord. Maar volgens de huidige regelgeving kan EFVS niet ten volle benut worden. Landen – puur op basis van EFVS in plaats van natuurlijk zicht – mag bijvoorbeeld nog niet. Daarom werkt het EASA (Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart) momenteel aan een update van de regelgeving zodat onder andere deze EFVS-technologie in de toekomst wel maximaal mag worden gebruikt. 

Met het oog op een grootschalige invoering van EFVS over heel Europa, werd in 2018 het SESAR AAL2 Very Large Demo-project (in het verlengde van SESAR AAL – Augmented Approach to Land) gelanceerd om EFVS-operaties in een volledig operationele context en bij slechte zichtbaarheid te demonstreren. Doel: op grote schaal aantonen dat dergelijke geavanceerde EFVS-operaties veilig zijn, en feedback geven op de aankomende EASA-regelgeving.

Welke rol speelde skeyes?

Naast de luchthaven van Le Bourget kreeg de luchthaven van Antwerpen de goedkeuring van de nationale autoriteiten om als eerste luchthaven geschikt te worden bevonden voor het uitvoeren van geavanceerde EFVS-demovluchten in ‘fully operational’ omstandigheden. Deze demovluchten werden door ATR en Dassault succesvol uitgevoerd in 2019, waarvan 7 EFVS-landingen op de luchthaven van Antwerpen.

Alexander Vanwelsenaere, Senior Air Traffic Environment Expert (DG Strategy & Implementation) en projectleider bij skeyes licht toe: “Wat dit operationeel project kenmerkt, is de nauwe en grootschalige samenwerking met onze externe partners – de luchthaven van Antwerpen, het DGLV, de BSA, vliegtuigbouwers enz. .. maar ook intern, tussen de luchtverkeersleiding, de meteo, de technische diensten, flight procedure design, safety,… We hebben intensief samengewerkt met de Luchthaven van Antwerpen om een demovliegplan op te stellen en ervoor te zorgen dat de demovluchten veilig konden worden uitgevoerd in zeer slecht weer, met zicht tot 500 m. skeyes ontwikkelde een concept of operations en procedures voor slecht zicht die op de luchthaven moesten worden toegepast. Alle beoordelingen en controles inzake conformiteit werden uitgevoerd in overeenstemming met de aankomende EASA-regelgeving met betrekking tot het geavanceerde gebruik van EFVS-technologie voor landingen. De definitieve regelgeving is in voorbereiding en wordt verwacht in 2022. Maar skeyes is reeds klaar om zijn partners te ondersteunen bij de implementatie van EFVS-operaties!”

En inderdaad! Om andere luchthavens te helpen heeft skeyes een handleiding (manual) Getting Started with EFVS gemaakt, om zijn ervaringen gedurende het project te delen. Het bevat een overzicht van alle punten die in aanmerking komen bij het gebruik van deze technologie: zoals bv. alle betrokken autoriteiten, de verschillende soorten EFVS-operaties, welke landingsbanen en naderingen in aanmerking komen en geschikt zijn voor EFVS, welke vereisten voor de luchthaven, enz.

Welke voordelen levert EFVS op?

Deze SESAR-demo's in reële weersomstandigheden op de luchthaven van Antwerpen benadrukten hoezeer het gebruik van EFVS voordelen kan opleveren:

  • betere toegankelijkheid van een luchthaven bij slechte weersomstandigheden, vooral regionale / secundaire luchthavens, zonder grote investeringen. Bovendien draagt dit ook bij tot de lokale economische ontwikkeling;

  • verbetering van de veiligheid: verbeterd situationeel bewustzijn inzake veiligheid bij de dagelijkse operaties voor alle vluchtfasen;

  • verhoging van de efficiëntie en capaciteit van het zeer dichte Europese luchthavennetwerk;

  • positieve impact op het milieu: vermindert de ecologische voetafdruk door wachttijden (holdings) te verkorten en omleidingen (diversions) te voorkomen.

Meer nieuws

Cookiebeleid

Deze website maakt gebruik van cookies. Essentiële cookies zijn noodzakelijk voor de correcte werking van de website en kunnen niet worden geweigerd. Functionele cookies zijn nuttig voor bepaalde functies van de site, maar kunnen worden gedeactiveerd. Andere cookies worden gebruikt voor analyse- en marketingdoeleinden (analytische cookies) en worden enkel geplaatst als u daarmee instemt. Raadpleeg ons cookiebeleid voor meer info.