Elke adviesaanvraag voor windturbines wordt geanalyseerd op de potentiële impact op de technische installaties (Radionavigatie-, radar- en communicatiesystemen) die skeyes beheert. Bijkomend wordt nagegaan of de inplanting op de gevraagde locatie de operaties, met specifieke aandacht voor de visual reporting points en de holding locations, en de vluchtprocedures (Obstakelvrije zones rond gecontroleerde luchthavens) niet verstoort voor de luchthavens die skeyes controleert.
De door skeyes gehanteerde criteria zijn gebaseerd op de ICAO regelgeving, studies uitgevoerd in opdracht van skeyes, internationale studies waaraan skeyes meewerkte (onder meer Eurocontrol), internationale richtlijnen, informatie uitgewisseld op verschillende fora waaraan skeyes actief deelneemt (ICAO, Eurocontrol, etc.), ervaring van andere luchtvaartnavigatiediensten (ANSP's) en eigen ervaring van skeyes.
Deze criteria werden op vereenvoudigde wijze vertaald naar de Wind Turbine Consultation Map. De kaart geeft per zone weer welk type studie noodzakelijk is en waar geen windturbines kunnen toegelaten worden om veiligheidsredenen. De verwijzingscriteria worden op de kaart in kleur (omlijnde, gearceerde en ingekleurde zones) weergegeven. Deze zones zijn:
Deze kaart werd opgesteld voor windturbines met een maximum tiphoogte van 210m. Voor grotere turbines, alsook voor windparken vanaf 10 turbines (incl. reeds gebouwde en/of vergunde) of bij een cluster met een mogelijk cumulatief effect afhankelijk van de locatie, zal steeds een ad-hoc assessment nodig zijn.
De bouwheer dient minimum 30 dagen voor de aanvang van de werken van de skeyes hierover te informeren om de publicatie van het nieuwe obstakel in de AIP (Aeronautical Information Publication) mogelijk te maken.